top of page

Thema

5 tips voor het effectief inzetten van employer branding

Over het belang van het bouwen aan een sterk merk of imago discussiëren we al lang niet meer. Iedere ondernemer weet dat je met ‘een goede naam’ al halverwege bent op de weg naar succes. De markt weet wie je bent, waar je voor staat en welke voordelen jouw product of organisatie aan klanten levert. Dat werkt en bevordert meteen automatisch de verkoop.

So far so good.
Het belang van goede employer branding is daarentegen vaak nog een ondergeschoven kindje. En dat kunnen we eigenlijk ‘best raar’ noemen. Kwamen in de crisisjaren ondernemers nog vaak naar een reclamebureau voor hulp bij het verhogen van de omzet, in 2019 geeft 8 van de 10 ondernemers aan dat juist het werven van goed personeel hun grootste zorg is en niet onvoldoende vraag naar hun producten of diensten. Dat vraagt dus om employer branding: communicatie vanuit je rol als werkgever. Daarbij staat één doel centraal, namelijk jouw organisatie zo positioneren in de (arbeids)markt dat je gezien wordt als dé werkgever voor jouw ideale werknemer. Een tip die wij vaak geven aan onze klanten: maak op je website een speciale pagina ‘Werken bij’. Presenteer je bedrijf op deze pagina als aantrekkelijke werkgever.

Lastig?
Wij helpen je op weg met 5 praktische tips:

1. Vertel waarom werken bij jouw bedrijf zo leuk is (en vraag je eigen mensen om het antwoord).
Veel bedrijven schrijven nog steeds vaak vanuit aanbodzijde. 'We zijn een bedrijf met 50 medewerkers en we ontwerpen en maken printplaatjes.' Uhm. Daar ga je de hoofdprijs niet mee winnen natuurlijk. Wil je opvallen? Ben dan creatief en authentiek met doelgerichte communicatie. Verplaats je in de doelgroep. Om welke redenen kiezen mensen voor een bepaalde werkgever in jouw branche? Vraag eens aan je eigen mensen waarom ze ooit voor jouw bedrijf kozen. De zaken die zij belangrijk vinden zijn vaak ook van belang voor de pareltjes die jij nog zoekt.

2. Laat je eigen mensen het werk doen.
Geen betere ambassadeurs in de arbeidsmarkt dan je eigen mensen. Besef dat ze belangrijk zijn voor de organisatie. Goede nieuwe medewerkers vinden kost nog steeds 10x zoveel tijd en geld als het behouden van goede medewerkers. Ben dus goed voor je mensen en vraag ze om bij te dragen aan de promotie van jouw bedrijf als werkgever. Op de feestjes waar ze komen, maar ook op je website of via de andere communicatiekanalen die je gebruikt. Social media is daarbij dé manier om je bereik te vergroten. Misschien zit er wel een verborgen vlogtalent in jouw team die graag gezicht en verhaal geeft aan de organisatie. Maak daar gebruik van.

3. Ben aanwezig op de plekken waar je doelgroep zich graag bevindt.
Een beschrijvende vacature in het lokale sufferdje levert je waarschijnlijk weinig op. Denk eerst even na waar je doelgroep te vinden is en via welke kanalen ze dus te bereiken zijn. Jonge mensen werven kun je bijvoorbeeld beter doen via Instagram dan via LinkedIn. Zoek je ICT-personeel? Ben dan aanwezig op evenementen waar je deze mensen tegen het lijf loopt.

4. Straal plezier uit. De rest volgt vanzelf.
Koppel plezier aan de naam van je bedrijf. Sta je op een open dag voor schoolverlaters? Daag ze dan bijvoorbeeld uit met een leuke game. Zet je vrolijkste personeel achter de stand. Besef dat de schoolverlater zich spiegelt aan het voorkomen van jouw personeel. Stel jezelf vanuit deze wetenschap de vraag wie je het beste als afgevaardigde voor jouw bedrijf kunt sturen. Mensen willen werken op een plek waar ze zich thuisvoelen en waar ze zich mee kunnen identificeren.

5. Communiceer de belangrijkste waarden van jouw organisatie.
Coolblue doet het heel goed: het communiceren van de kernwaarden van hun organisatie op een manier die aantrekkelijk is voor de arbeidsmarkt. Als je hun communicatie ontvangt dan weet je: dit is een bedrijf waar je als medewerker de ruimte krijgt, waar plezier op de werkvloer heerst en waar ambitie leuk is. Wil je de juiste mensen aantrekken dan is het zeker aan te raden om de belangrijkste waarden van de organisatie te benoemen. Daarbij is het advies wederom om je bij het schrijven te verplaatsen in je doelgroep. Met de brand value ‘simply amaze’ zeg je zoveel meer dan met de waarde ‘ambitious’. Het raakt, activeert en verbindt. Dat is wat je wilt bereiken: dat zij bij jullie willen gaan horen.

De verborgen pareltjes zijn klaar om door jouw organisatie ontdekt en bereikt te worden. Employer branding is cool en leuk. Moeilijk? Nee, joh gewoon een kwestie van beginnen.

Bart Koolen

bottom of page