Laten we het eens over jou hebben

Vertel ons over jouw doelen, dromen en ambities

Veel bedrijven communiceren graag over zichzelf. Over wie ze zijn, wat ze kunnen en wie hun klanten zijn. Begrijpelijk, maar wat wij nog veel belangrijker vinden is jouw verhaal. Want dat is waar ons werk begint. Bij jouw verhaal over jouw dromen en ambities en over de doelstellingen die je jezelf gesteld hebt. We willen jouw drive leren kennen, maar horen ook graag waar je tegen aanloopt op je pad richting het bereiken van jouw doelen.

 

Daarover gesproken… Heb je ook wel eens van die momenten dat je terugkijkt vanuit waar je nu staat en denkt: “Ik had gedacht dat ik op dit moment inmiddels verder zou zijn met mijn bedrijf’. Dat je bedrijf groter zou zijn in omvang of omzet. Of dat je al bekender zou zijn in de markt waar je graag marktleider wilt zijn. Of dat je al verder zou zijn op de weg naar succes. Wat dat voor jou ook betekent.

Uit de vele verhalen van mensen bij ons aan tafel is ons wel duidelijk geworden dat succes voor iedereen weer wat anders kan betekenen. Het gevoel van succes is vaak gekoppeld aan de mate waarin het lukt om de doelen te realiseren die je jezelf gesteld hebt. Voor ondernemers zijn deze doelstellingen in 95% van de gevallen doelstellingen voor de groei van verkoop en omzet.

 

Het is soms best pijnlijk en confronterend als het niet lukt om de doelen die je jezelf gesteld hebt te verwezenlijken. Maar voor zover dat over omzetdoelstellingen gaat, is dat helemaal niet nodig. Het aantrekken van nieuwe klanten en het vaker verkopen aan bestaande klanten, vergt slimme en strategische marketing en communicatie. En dat is een vak apart.  

 

Maar even een stap terug. Terug naar het verhaal van ondernemers zoals jij.

 

Binnen vrijwel elk bedrijf vind je drie processen die alle drie onmisbaar zijn. Als eerste heb je de operationele processen. Dit zijn primaire processen die de kern vormen van het bedrijf. Het vak wat uitgeoefend wordt. Vervolgens heb je de financiële processen: administratie, boekhouding, belastingaangiftes, etcetera. Als laatste heb je de processen die draaien om Marketing & Sales. Door de inzet van deze processen wordt er met de doelgroep gecommuniceerd, worden orders binnengehaald en komt verkoop tot stand.

 

De operationele processen zijn meestal wel goed op orde. Je bent immers goed in jouw vak. Het is wat je altijd al graag deed. Waar je passie en kunde zit. Voor het goed laten verlopen van de financiële processen kun je het juiste personeel aannemen en vaak besteed je deze processen uit aan een accountant of boekhouder. Een noodzakelijk kwaad, maar goed extern te regelen.

 

De processen rondom sales en verkoop lukken vaak ook nog wel, tenminste als het lukt om jouw doelgroepen in je verkoopomgeving te krijgen. Voor dat laatste zet je marketing in. Marketing zorgt ervoor dat je doelgroep naar je verkoopomgeving komt. En die stap in het proces blijkt vaak een lastige te zijn. 

 

Natuurlijk weet je dat je als bedrijf aan marketing moet doen. Veel ondernemers gaan daarom toch maar zelf aan de slag met hun marketing en communicatie. En daarmee wordt het vaak een proces van vallen en opstaan. Ze starten vol goede moed. Ze hebben nog nooit iets met marketing gedaan, maar ja, hoe moeilijk kan het zijn?

 

Dus beginnen ze enthousiast. En vaak zijn ze ook super trots op wat ze gemaakt hebben. Dat wordt ook wel het IKEA-effect genoemd. Wanneer je zelf een IKEA-meubel in elkaar zet, word je er verliefd op. Want jij hebt dat prachtige meubel 'gemaakt'! Zo ga je dus ook vol goede moed aan de slag met marketing. En je bent trots op wat je gemaakt hebt. Maar vele uren en euro’s later zit je achter je bureau en besef je dat het niet werkt zoals je had gewild. De resultaten blijven uit. Waarom, vraag je jezelf af. Je weet het niet.

Je staat hierin niet alleen. Steeds meer ondernemers worstelen met hun marketing. En daar is een reden voor. De wereld om ons heen is de afgelopen 10 jaar namelijk drastisch veranderd. En je publiek ook. De kanalen zijn veranderd. En de technieken. Beheers je die allemaal?

 

Bovendien begin je er vaak vol goede moed aan, maar in de praktijk gaat de focus op marketing snel verloren door de waan van de dag. Plannen belanden in lades. Je focus ligt immers op je primaire processen. Die moeten doorgaan. Eigenlijk heb je het veel te druk met het runnen van de rest van je bedrijf om de focus op je marketingprocessen te houden. Dus wordt het random ingezet. En dat is spijtig, want marketing en communicatie zijn juist zaken die doorlopend plaats moeten vinden om succes te genereren. Losse acties hebben geen of maar een kortstondig effect. 

Wij horen vaak aan tafel, tijdens gesprekken met andere ondernemers, dat hun eigen marketinginspanningen niet het gewenste resultaat opleveren en dat ze er dan maar helemaal vanaf zien. En dat is jammer, want marketing speelde immers een belangrijke rol in je plan om je omzetdoelstellingen te kunnen realiseren. En die blijven nu dus ook achter.

Bij Explose hebben we van Marketing & Communicatie ons vak gemaakt. En we kennen de kneepjes van ons vak. We weten hoe we bedrijven goed neer moeten zetten. Hoe we ze een identiteit en een boodschap moeten geven en hoe we ze moeten positioneren. Bovendien kunnen we met targeting de juiste doelgroepen bereiken en bewerken. Wij weten hoe we jouw doelgroepen naar jouw wereld leiden. We brengen ze tot in jouw eigen verkoopomgeving. Daar kunnen vervolgens jouw salesmensen de verkoopdoelstellingen waarmaken.

 

Zo wordt jouw verhaal een succesverhaal. En die horen wij graag, want ons verhaal is een verhaal over het helpen van ondernemers. Met groeien en het bereiken van doelstellingen. Dat is wat ons drijft.

Wil je weten hoe we jou kunnen helpen?

Logo-Explose-wit.png

Boost your business

© 2001-2020 Explose