top of page

Een succesvolle kick-herstart met een kleurrijke huisstijl en een pakkende boodschap


Rijschool Wildenberg is al meer dan 55 jaar het beste adres voor jong en oud in Eindhoven en omgeving voor het halen van een rijbewijs. Of je nu je rijbewijs voor auto, motor, aanhanger of scooter wilt halen: bij Rijschool Wildenberg lukt het snel en met plezier. Ook biedt de rijschool rijlessen met extra begeleiding aan. Willy en Sandra van den Wildenberg zijn de eigenaren van deze gezellige rijschool met 18 instructeurs in dienst en … eigen voertuigen ter beschikking. In 2017 vonden zij het hoog tijd om hun huisstijl eens een opfrisbeurt te laten geven. Willy: ‘Nou, dat is meer dan goed gelukt. We zijn niet alleen bijzonder tevreden over de nieuwe huisstijl, maar ook erg blij met de creatieve communicatielijn waar Explose ons mee verraste’.


Marketing- en communicatiebureau Explose kreeg in eerste instantie de opdracht om een nieuwe huisstijl te ontwikkelen. Willy en Sandra herkende zich niet meer in de door de jaren heen verouderde huisstijl. Sandra: ‘Een groot deel van onze klanten is tussen de 17 en 25 jaar oud, die komen via hele andere kanalen bij een rijschool terecht dan bijvoorbeeld senioren of mensen die zoeken naar extra begeleiding. Onze nieuwe huisstijl moest bij al deze mensen passen en breed inzetbaar zijn’. Marko van Explose vertelt: ‘We hebben de huisstijl zo ontwikkelt dat deze de communicatie rondom Rijschool Wildenberg verheldert en herkenbaar maakt. De verschillende kleuren in het logo bijvoorbeeld zijn ook gebruikt voor de verschillende diensten die de rijschool aanbiedt. Zo kunnen Willy en Sandra veel makkelijker duidelijk maken welk aanbod ze hebben’.


Verrassen en verwachtingen overtreffen

Tijdens de presentatie van de nieuwe huisstijl eindigde Explose met een sneak preview van een communicatielijn. Marko: ‘In onze ogen was het een gemiste kans om naast de nieuwe huisstijl geen aandacht te besteden aan de bijpassende boodschap. Want dat is toch waar je overtuigingskracht en herkenbaarheid in zit. Dus hebben we op eigen initiatief gebrainstormd over een pakkende boodschap. Deze moest uiteraard aansluiten bij de grotendeels jonge doelgroep. Na social media modeverschijnselen als ‘the dab’, ‘the like’ en ‘the rock’ creëerde Explose ‘the WLDNBERG’, waarbij met beide handen de ‘W’ van Wildenberg gevormd wordt. Willy vertelt enthousiast: ‘We waren meteen enthousiast en zagen onze instructeurs al samen met kandidaten op Facebook ‘the WLDNBERG’ doen. Praktisch, herkenbaar, van deze tijd en onderscheidend…perfect!’. Lang verhaal kort: Explose werkte de communicatielijn verder uit en met de boodschap ‘Let’s do the WLDNBERG’ zijn we nu een hit op social media. Niet alleen merken we het succes aan de toename van aanmeldingen. Waar we eerst moesten zoeken naar personeel komen goede vakmensen nu vragen of ze kunnen komen werken bij Rijschool Wildenberg.


Vertel het verhaal van de klant

Explose staat voor de drie fasen: explore - expose - explode. In de explorefase komt de klant aan het woord. Het team van Explose geeft vervolgens communicatiekracht aan het verhaal van de klant richting de markt. Mensen zijn geïnteresseerd in echte verhalen. Door vervolgens de koppeling te maken met de behoeften van de doelgroep volgt succes als vanzelf.


Gezien worden

In de exposefase betreedt de klant het podium om de boodschap te delen met het publiek. Met een nieuwe identiteit presenteert Rijschool Wildenberg zich richting markt als jouw rijschool. Met de nieuwe huisstijl en boodschap betreedt Rijschool Wildenberg het podium om hun verhaal te delen. Een succesverhaal dat jong en oud aanspoort om zich aan te sluiten bij de Wildenberg community door de boodschap ‘Let’s do the WLDNBERG’. Mensen delen mooie verhalen en zo vergroot het bereik zich razendsnel. Een waar succesverhaal dus. En dan hebben we het niet alleen over verkoopcijfers en naamsbekendheid. In de essentie gaat het om het gevoel van successen delen.


bottom of page