top of page

Een vertaling van een uniek verhaal in een aansprekend concept


De ontdekkingsreis van Oddessey Solutions en reclamebureau Explose.


In 2003 richtte Clifford Francis Oddessey Solutions op. Toen nog een eenmanszaak, maar inmiddels één van de meest toonaangevende spelers in het veld met een team van tientallen specialisten. Na een opleiding tot edelsmid maakte Clifford eerst zijn eigen Oddessey. Tijdens een ontdekkingsreis van zes maanden vond hij zijn inner drive: zijn eigen creativiteit inzetten om andere mensen blij te maken. In die tijd was sms in opkomst en Clifford kwam op het idee van het sms-kansspel: voor een kleine bijdrage grote prijzen weggeven aan mensen. Zo kon iedereen in één keer kans maken op bijvoorbeeld een all-inn vakantie of een tablet. Ook de mensen voor wie dat normaal niet in het bereik lag.


Vanuit deze drive ontstond Oddessey Solutions. Vandaag de dag is Oddessey Solutions uitgegroeid tot dé partner voor ondernemend Nederland (MKB+) voor high-end apps, sms- en webapplicaties. Door ondernemend ontwikkelen heeft Oddessey Solutions een groot netwerk opgebouwd van specialistische kennispartners. De technische oplossingen die Oddessey Solutions creëert zijn toekomstproof en meer dan dat. Hun diensten stellen ondernemers in staat om te accelereren in hun markt, omdat ze met de technologie van Oddessey een grote voorsprong nemen op hun concurrenten.


De kunst van communicatie

Clifford: ‘In 2017 kwamen wij tot de conclusie dat onze externe communicatie niet aansloot bij de waarden die wij voelen binnen ons bedrijf. Bovendien merkten we dat communicatie echt een vak apart is. Best lastig… Zeker als je over jezelf moet praten. Dus zochten we hulp bij marketing- en communicatiebureau Explose. Zij hebben ons geholpen ons verhaal te vertalen in een helder concept en boodschap die passen bij ons én bij onze klanten. Bovendien maakte Explose voor ons een merkboek. In ons merkboek staan alle richtlijnen rondom onze communicatie. Het is niet alleen een heel mooi boek geworden, het scheelt ons ook al heel veel tijd en energie: ons verhaal en waarden staan namelijk al duidelijk beschreven. Nieuwe medewerkers lezen het boek als ze bij ons komen werken en kennen Oddessey Solutions meteen van binnen en buiten. Dat geldt ook voor partners, relaties en media. Het werkt gewoon echt’.


Explose kreeg de opdracht om een nieuwe huisstijl te ontwikkelen, waarin de kracht van Oddessey Solutions herkenbaar naar voren kwam. Kim van Explose vertelt: ‘Clifford vroeg ons om een concept en daarnaast ook om advies en richting op communicatievlak. Wij hebben hen toen vertelt over onze merkboeken: de blauwdruk voor bedrijven, op maat gemaakt, waarin richtlijnen voor elke vorm van communicatie staan. Inclusief richtlijnen voor copywriting en beeldgebruik. Dat was precies waar behoefte aan was. We hebben dus voor Oddessey Solutions een concept, boodschap, huisstijl en merkboek gecreëerd. Van logo tot merkwaarden, positionering en merkbelofte, je vindt het allemaal verzameld in het merkboek.


Set course for success

Explose vertaalde de kracht van Oddessey Solutions in de slogan ‘Set course for success’. Dankzij een intensieve explorefase werd de merkessentie helder: Oddessey Solutions is de gids naar succes voor haar klanten. Bovendien refereert de pay-off ook naar de oorsprong van de bedrijfsnaam: de verre tochten die de Griekse held Oddessey maakte naar wonderlijke bestemmingen. Clifford: ‘Zowel de boodschap als de merkwaarden voelen voor ons als thuiskomen. Alle elementen zijn aanwezig: van ons lef en ondernemerschap tot onze zorgzaamheid en hang naar gelijkwaardig partnerschap. Bovendien zien we met de realisatie van onze website meteen dat we onderscheiden door een unieke boodschap. Mensen voelen meteen wie we zijn. En dat is wat we willen.’


Vertel het verhaal van de klant

Explose staat voor de drie fasen: explore - expose - explode. In de explorefase komt de klant aan het woord. Het team van Explose geeft vervolgens communicatie-kracht aan het verhaal van de klant richting de markt. Mensen zijn geïnteresseerd in echte verhalen. Door vervolgens de koppeling te maken met de behoeften van de doelgroep volgt succes als vanzelf.


bottom of page