Explose helpt Essentra groeien in online bereik en bekendheid.




Essentra Benelux is gevestigd in Bergeijk. Ze hebben 8000 klanten in de Benelux, bestaan 40 jaar en hebben ruim 45.000 producten in hun assortiment. Het kantoor is gevestigd in Bergeijk, maar de beursgenoteerde groep Essentra Components met hoofdkantoor in Engeland is actief in 29 landen verspreid over 4 continenten. Naast 14 productievestigingen, 34 distributiecentra en 40 sales- en servicelocaties is er sinds kort een nieuw modern geautomatiseerd magazijn in Duitsland in gebruik genomen.


Essentra levert producten die op het eerste gezicht heel gewoon lijken. Denk bijvoorbeeld aan een dopje, een schakelaar, een scharnier of een glasvezelbeschermhoes. Toch zijn deze componenten voor de inkopers en engineers die ze gebruiken in hun producten, van essentiële waarde. Essentra draagt er zorg voor dat de juiste producten, in de juiste hoeveelheden, op het juiste moment beschikbaar zijn voor hun klanten. ‘Hassle free’ is daarbij een gevleugelde uitspraak van directeur Edwin Daris, waarmee verwezen wordt naar de no-nonsense cultuur van zijn organisatie en de pragmatische wijze waarop zij graag hun klanten bedienen.


Edwin Daris (general manager) en Hilde Winters (marketing- en salessupport) waren al een tijd gedreven bezig met de communicatie vanuit Essentra Benelux. Op social media bijvoorbeeld waar ze in authentieke video’s klantverhalen vertelden en ook verhalen van Essentra zelf deelden. Begin 2021 klopten Edwin en Hilde aan bij Marketing- en communicatiebureau Explose. Ze hadden de wens om hun marketing en communicatie verder te professionaliseren. Meer volgens een plan. En ze vroegen zich af of ze de mogelijkheden van online communicatie wel voldoende benutten, want ze ervaarden nog te vaak dat mensen de naam Essentra niet kenden. En dat is vreemd want Essentra heeft al een behoorlijke track record en is een grote speler binnen de componentenmarkt. Daar moest verandering in komen… Dezelfde bloedsoort

De klik aan tafel was er meteen. Het enthousiasme en de nieuwe plannen volgden snel daarna. Explose maakte voor Essentra Benelux een communicatieplan dat aansloot op de doelen die Essentra zich gesteld had: meer naamsbekendheid in de meest kansrijke branches, bouwen aan een professioneel imago en een flinke uitbreiding van het aantal waardevolle contacten binnen online netwerken. Ook zorgde Explose ervoor dat de communicatie zo werd opgezet dat er opvolging mogelijk was. In het plan stonden verschillende stappen die er samen voor zorgden dat een eerste interesse van een lezer uiteindelijk een waardevolle nieuwe klant of relatie kon opleveren.


Explose adviseerde Essentra Benelux om te starten met het communiceren van een kennisblogserie met het thema ‘De Vierde Industriēle Revolutie’. De 4IR is een actueel thema dat de doelgroep binnen de verschillende branches van Essentra erg aanspreekt. De blogs worden door middel van targetting & online advertising aangeboden aan kansrijke contacten binnen de social mediaplatformen LinkedIn en Facebook. Maar daar blijft het niet bij. Door slimme opvolging komen mensen steeds meer terecht in de online wereld van Essentra. Essentra wordt zichtbaar via online advertenties, de website wordt bezocht, vervolgacties worden aangeboden en verzoeken tot connecties worden geautomatiseerd verzonden en opgevolgd door het salesteam. Het is een mooi samenspel dat concreet leidt tot meer naamsbekendheid en bereik. En tot een versterkt imago en een groeiend netwerk. En dat was nou precies waar behoefte aan was.


Sterk staaltje samenwerken De samenwerking tussen Explose en Essentra verloopt prettig en soepel. Waar nodig verzorgt Essentra zelf communicatie-uitingen en waar gewenst schakelen ze de expertise van de teamleden van Explose in. De lijntjes zijn kort en de communicatie transparant, helder en doelgericht. Met regelmaat worden de online resultaten besproken met Robin, de online marketeer van Explose. Door elke maand verder te optimaliseren groeit de opbrengst van de online marketing en communicatie. Daarbij wordt kritisch gekeken naar return on investment. Het is een door ambitie gedreven samenwerking met daarnaast op zijn tijd natuurlijk ook ruimte voor wat Brabantse gezelligheid.


Explose is een marketing- en communicatiebureau dat ondernemers helpt bij hun groeiambities. Ze kunnen advies en begeleiding geven als totaalpartner, maar zijn ook prima in te schakelen voor het realiseren van losse communicatiemiddelen. Zoals bijvoorbeeld een blogpost of een communicatieplan voor LinkedIn. Als we Edwin en Hilde vragen of zij tevreden zijn met het eindresultaat dan beamen ze dat volmondig: “We zijn tevreden over de samenwerking en positief over de resultaten. We hebben in Explose een echte partner voor marketing en communicatie gevonden.”


Ook hulp nodig bij online communicatie? Neem dan contact met ons op.


Ben je benieuwd naar de diensten van Explose? Lees dan hier meer.


Bekijk hier het project Essentra.