Acquisitie... Lig jij er ook wakker van?




Met je koude drankje in je linkerhand (zodat je rechterhand warm blijft om handen te kunnen schudden) loop je van de bar naar een hangtafel in de buurt. Enigszins verveeld tuur je de sjiek gedecoreerde ruimte rond om te kijken of je een bekend gezicht ziet. Dat is altijd maar weer de vraag bij dit soort netwerkbijeenkomsten. Nee. Nog geen bekenden. Je checkt je telefoon voor de derde keer, maar er is niets nieuws. “Doe dat ding weg, want daarvoor ben je niet hier!”, denk je bij jezelf. Net op het moment dat je je telefoon wegstopt word je aangesproken. “Hi! Ik ben Phillip. Ik zag je staan en dacht: “Kom, laat ik eens een praatje gaan maken.” Terwijl je jezelf voorstelt schieten er allerlei gedachtes door je hoofd. “Zie ik eruit alsof ik het nodig heb dat iemand met mij een praatje moet komen maken? Ja, eigenlijk wel. Wie is deze Phillip en wat wil hij van mij? Ik zie het wel. Laat het maar gebeuren.”


Het gesprek verloopt zoals je zou verwachten. Phillip vertelt wat hij doet en vraagt wat jij doet. Jij vertelt wat jij doet en Phillip trekt zijn visitekaartje. Beleefd neem je het kaartje van hem in ontvangst. Het wordt niet uitgesproken, maar je voelt het aan, ook jij moet je kaartje geven. Terwijl je eigenlijk helemaal nog niet weet of dat wel nut gaat hebben. Voor je het weet is het gesprek voorbij en staat Phillip alweer met iemand anders te praten. “Wat doe ik hier eigenlijk?” denk je bij jezelf, terwijl je met een laatste slok je glas leegdrinkt. Je kijkt nog eens de ruimte rond, checkt je telefoon nog een keer en besluit dan om naar huis te gaan. Terwijl je in je auto stapt pingt je telefoon; Phillip heeft je een connectieverzoek gestuurd op Linkedin. Accepteren of weigeren?


Vlinders vangen

De meesten van ons zijn niet onbekend met de dynamiek van netwerkbijeenkomsten. Sommigen, zoals Phillip, zijn er als een vis in het water. Anderen voelen zich meer als een vis op het droge. Onbewust of bewust: we weten allemaal wat er moet gebeuren op deze netwerkbijeenkomsten… ze moeten ergens toe leiden. Wanneer iemand je op een netwerkbijeenkomst benadert, heb je het gevoel dat ze iets van je willen. En als je eerlijk bent, wil jij ook iets van hen. Daar is niks mis mee en als je het heerlijk vindt om te netwerken, blijf dat dan vooral doen. Maar voor sommigen voelt het ongemakkelijk. We vergelijken het wel eens met vlinders vangen. Met een netje jaag je achter de vlinders aan. Dat is best vermoeiend, want netwerken is net werken. En natuurlijk is het een optie, want netwerken werkt. Het probleem is alleen dat je er elke keer weer op uit moet om nieuwe vlinders te vangen. Het zou zoveel fijner zijn als het meer als vanzelf ging. Wat nou als er een manier is waarop dat mogelijk is?


Om even in de metafoor te blijven: wat nou als je voor een alternatief kiest waarbij de insteek is dat je een prachtige tuin creëert waar vlinders graag willen zijn. Dan kun je je netje aan de wilgen hangen en heerlijk achteroverleunen terwijl de vlinders uit zichzelf naar je toe komen. Is het echt zo simpel? Nou, ja en nee. Die tuin moet wel aangelegd en onderhouden worden natuurlijk. Maar als die er eenmaal is dan kun je rekenen op een overvloed aan vlinders.



Kopen, kopen, niet kijken?

Veel bedrijven vragen aan wildvreemden al tijdens het eerste contactmoment of ze iets bij hen willen kopen. Denk aan de opdringerige straatverkopers op verre vakanties. Dat is te kort door de bocht. Gemiddeld is slechts 3% van je doelgroep in dat eerste contactmoment (fysiek en online) al klaar om iets te bestellen of aan te kopen. Een groot deel van de resterende 97% heeft zeker de potentie om in de toekomst klant bij je te worden. Maar nu nog even niet. Juist voor die grote groep wil je een ‘vlindertuin’ aanleggen: een aantrekkelijke online wereld die je bouwt om jouw bedrijf of merk. Zo houd je die potentiële klanten bij je in de buurt. Je kunt elkaar leren kennen, leuk gaan vinden en uiteindelijk gaan vertrouwen. En dan volgt die aankoopbeslissing.

24/7 Netwerken op de automatische piloot

Als je de online wereld rondom jouw merk of bedrijf goed inricht dan gaat het proces van netwerken altijd en als vanzelf door. Hoe ziet die online wereld er dan uit? En hoe bouw je die? Voor het creëren van een aantrekkelijke online wereld (jouw vlindertuin) maak je gebruik van drie soorten online marketing: 1. Online Advertising

2. Content Marketing

3. Marketing Automation Als eerste stap je de online wereld van jouw doelgroep binnen. Dat doe je met Online advertising. De uitdaging is om met relevante advertenties op de juiste momenten bij de juiste doelgroep zichtbaar te zijn. Jouw advertenties verschijnen bijvoorbeeld in social media nieuwsfeeds, op websites die je doelgroep bezoekt of boven de zoekresultaten in Google Search. Met behulp van prikkelende advertenties wordt jouw doelgroep uitgenodigd om jouw online wereld binnen te stappen. Middelen die je bijvoorbeeld in kunt zetten voor online advertising: - Social Ads - Display Ads - Search Engine Ads (SEA) - Retargeting - Dashboard rapportages

Relevante, aantrekkelijke en inspirerende content Op het moment dat verschillende bezoekers jouw online wereld (de vlindertuin) gaan betreden ontmoeten ze jouw merk en bedrijf. Met Content Marketing ga je je doelgroepen activeren. Dat kan alleen als je aantrekkelijke en interessante content aanbiedt…in woord én beeld. Het loont absoluut de moeite om je hierbij te verdiepen en verplaatsen in de wereld van jouw doelgroep. Sluit aan op het verhaal dat al gaande is in hun hoofd. Dat resoneert. Relevante onderdelen van content marketing zijn bijvoorbeeld: - Social media content en beheer - Bloggen - Het schrijven van nieuwsbrieven - Het maken van een contentkalender - SEO

Automatische opvolging

Na het eerste vluchtige bezoek (en een knallende eerste indruk) kun je via retargeting zorgen dat je een tweede ‘ontmoetmoment’ creëert. Omdat je weet welke pagina’s deze voorzichtige geïnteresseerden op jouw website bezocht hebben, kun je ze deze keer heel gericht uitnodigen om een logische vervolgstap te zetten. Dat kan bijvoorbeeld een uitnodiging zijn om een gratis whitepaper aan te vragen of een blog te lezen. Vervolgens kun je ze opvolgen, bijvoorbeeld met een e-mailserie. Dit proces kun je vooraf automatisch inrichten door middel van Marketing Automation. Door de inzet van Marketing Automation stroomlijn je de klantreis en breng je de doelgroep tot in je verkoopomgeving. Op de automatische piloot. Middelen die je hierbij in kunt zetten zijn: - E-mailmarketing - Landingspagina’s - Remarketing - Live chat


Door inzet van de drie pijlers van Online Marketing creëer je een steady stroom van nieuwe klanten. Volledig automatisch. Natuurlijk moet je jouw online omgeving (de vlindertuin) wel onderhouden en regelmatig met interessante, relevante nieuwe content komen. Een contentkalender kan daarbij helpen. Zo weet je ver van tevoren al wat je wilt gaan communiceren. Je kunt vooruit werken en je content agenderen, zodat jouw boodschap op het juiste moment bij de juiste doelgroep in beeld komt.


Groeten,

Chris Vermeulen


Strategisch adviseur

Strategie Advies Online marketing



Wil je hier meer over weten?


Neem dan contact met mij op:

c.vermeulen@explose.nl

040 20 10 747


Liever even videobellen?

Plan een zoomgesprek









Logo-Explose-wit.png

explore

expose

explode

Boost your business

John F Kennedylaan 23, 5555 XC Valkenswaard  I  040 20 10 747

© 2001-2021 Explose