top of page

Explose lanceert nieuwe naam voor Honeywell Customized Comfort Products (HCCP)


v.l.n.r. Bart Koolen (Explose), Adriaan Zijlstra (Airios), Kim Vermeulen (Explose)

Indrukwekkende metamorfose


In deze editie presenteert marketing- en communicatiebureau Explose vol trots de samenwerking met haar klant Honeywell Customized Comfort Products (HCCP). Na een prettig traject van intensieve samenwerking presenteerden Explose en HCCP op 4 april in het Van Abbemuseum de nieuwe naam en corporate identity van HCCP.

Vijftig nieuwsgierige medewerkers werden getrakteerd op een interactieve presentatie, waarbij het hoogtepunt, de onthulling van de nieuwe naam ‘Airios’, enthousiast werd ontvangen. HCCP is van oorsprong een joint venture met Honeywell (tegenwoordig Resideo). De beursgenoteerde organisatie Resideo voert de producten van Honeywell Home.


Adriaan Zijlstra van Airios vertelt: ‘In 1982 zijn we, onder de naam HCCP, begonnen met de ontwikkeling en productie van custommade electronica voor ventilatie- en verwarmings-systemen in huizen en gebouwen. Daarbij was de OEM, de fabrikant van eindproducten, onze opdrachtgever. In een hechte samenwerking met Honeywell ontwikkelden we tal van innovatieve controlesystemen, die zij vervolgens in de markt zetten. Daarnaast werkten we ook nog voor tal van andere opdrachtgevers.


Door de jaren heen zijn we door onze innovatie en expertise marktleider geworden in onze branche. Daar zijn we eigenlijk altijd heel bescheiden over geweest: we zetten graag alles-op-alles voor een tevreden klant, maar daar dan ook trots over praten hoor je ons niet zo snel doen. Toch hebben we mooie ambities. Door onze ontwikkeling willen we qua strategie graag de focus verleggen van Customer Intimacy naar Product Leadership. Bij deze transformatie hoort ook een nieuwe, eigen identiteit. Dus schakelden we Explose in voor het creëren van een nieuwe naam, merkboek, identiteit, communicatielijn, website en alle overige offline en online communicatietools.


Explore

Kim Vermeulen van Explose vertelt: ‘Aan de onthulling van de naam is een intensief traject voorafgegaan. Omdat de nieuwe naam Europees gevoerd gaat worden, moest de naam aan een aantal eisen voldoen. Bovendien wilden we een naam creëren die staat voor de waarden van de organisatie. We zijn dus gestart met een aantal verdiepende sessies, een medewerkersonderzoek, interviews en uitgebreid deskresearch. Zo zijn we gekomen tot een zestal merkwaarden, waar elke medewerker zich in kon herkennen.


Deze waarden werden vervolgens de basis van de creatie van niet alleen de naam,

maar ook van de slogan, de identiteit en de overige communicatiemiddelen in de volle breedte. Daarbij hebben we ingestoken op het creëren van communicatie, waarmee we verschillende doelgroepen kunnen benaderen. Enerzijds natuurlijk de Europese markt met potentiële opdrachtgevers, maar anderzijds ook de eindgebruikers van de comfortproducten die Airios ontwikkelt en produceert.


Waar we ook veel aandacht aan hebben besteed is de toepasbaarheid van de communicatie richting de arbeidsmarkt, want het werven van de juiste mensen is in de technologiesector een grote uitdaging. Door authentieke communicatie te maken en zenden richting arbeidsmarkt zal Airios de mensen aantrekken die graag bij hun organisatie willen werken, omdat ze zich herkennen in hun waarden en cultuur. Airios is een hele aangename, prettige werkgever. Dat wilden we graag communiceren. Met de uiteindelijke communicatielijn kan Airios dus alle gewenste doelgroepen bereiken.’


Expose

Adriaan vult aan: ‘We hebben in Explose een echte partner in communicatie gevonden. Ze hebben ons begeleid in het hele proces en dat was erg prettig voor ons. In zo’n omvangrijk project zie je soms door de bomen het bos niet meer. Bovendien richten wij ons graag op onze eigen expertise, dus was het fijn dat Explose het hele traject coördineerde en in goede banen leidde. We zijn bijzonder trots op het eindresultaat. De naam Airios past ons naadloos. De naam verwijst enerzijds naar onze roots, waarbij het zuiveren, verwarmen en koelen van lucht (air) al sinds de start centraal staat. Anderzijds benadrukken we met de naam onze technologische inslag met de afkorting ‘IOS’ die staat voor Indoor Operating Solutions for Comfort. Wij ontwikkelen en bouwen systemen voor een optimaal gevoel van comfort voor mensen in hun huis of op hun werkplek. Dat is onze drive van oorsprong en voor de toekomst.


Kim van Explose vult aan: ‘Na het bepalen van de juiste naam, slogan, communicatielijn en merkwaarden zijn we aan de slag gegaan met het ontwerpen van de benodigde communicatietools. Dat gaat van de nieuwe corporate website en een huisstijlboek tot een ontwerp van o.a. advertenties, brochures, beursstands, banners, gimmicks en bedrijfskleding. De Europese markt wacht op Airios en door creatie van deze tools zijn ze meer dan klaar voor het succesvol betreden van die markt. Wij hebben alle vertrouwen in het team van Airios en blijven hun ondersteunen als partner in duurzame communicatie.’


Explode

Bart van Explose vult aan: ‘De personeelsdag in het Van Abbe was een groot succes. Het mooiste was om het enthousiasme en de trots bij de medewerkers te zien. Ze voelden zich meteen ‘Airios’ en de positieve energie was goed voelbaar. Binnen hun organisatie is iedereen van toegevoegde waarde, van engineer tot productiemedewerker: samen maken zij de belofte van Airios elke dag waar. Ze hebben een passie voor samen innoveren en bouwen en dat leidt op een natuurlijk manier tot de marktleiderspostitie die ze hebben. Het is een mooi verhaal, waar wij graag vorm aan hebben gegeven. Het team van Airios kan hun verhaal nu gaan delen met de markt. Wij hebben alle vertrouwen in een voortvarende lancering en duurzaam succes in de toekomst.’ Adriaan vervolgt: ‘Daar sluit ik me helemaal bij aan. De aankondiging wordt heel positief ontvangen bij onze medewerkers en klanten. We zijn blij met de samenwerking met Explose, zij zijn onze partner in communicatie voor nu en de toekomst.’


Ben jij benieuwd wat Explose voor jou kan betekenen? Neem dan contact met ons op. Je bent van harte welkom!

bottom of page