Trots op 20 jaar Explose.




Van reclamebureau naar partner in marketing- en communicatie


Zijn verhaal start in 2001 op een zolderkamertje ergens in Valkenswaard. Bart wist al op heel jonge leeftijd wat hij wilde: een eigen reclamebureau. En zo geschiedde. Hij heeft er ontzettend veel energie in gestopt én van gekregen, omdat hij er zijn creativiteit goed in kwijt kon. Tot 2019 stond zijn bedrijf bekend onder de noemer “Reclamebureau”. Bart vertelt: “De focus lag in de eerste 18 jaar van ons bestaan met name op de dienst branding. We waren dus vooral bezig met het ontwerpen en realiseren van huisstijlen, advertising, campagnes, communicatietools en websites. Als we klanten hun nieuwe

identiteit en communicatieplan presenteerden waren ze nagenoeg allemaal meteen erg enthousiast. Ook kregen ze na lancering veel positieve reacties in de markt. Dat gaf ons ook een boost. Maar toch voelde ik voor mezelf nooit 100% tevredenheid. Pas later realiseerde ik me waarom…” Bart vervolgt: “Ik ben een man van relaties. Ik geniet van contact met andere ondernemers en wil daarbij ook graag helpen door betekenisvol werk te leveren. Daarnaast ben ik iemand die de lat heel hoog legt als het gaat om kwaliteit. Die kwaliteit zie je terug in onze ontwerpen en concepten. Dat is mooi, maar ik vroeg me wel eens af of ik daarmee mijn klanten maximaal had geholpen. Dat vond ik

niet. Een professioneel imago wil namelijk nog niet zeggen dat je daarmee ook je

doelstellingen als ondernemer haalt. Dus als we dan na een tijdje weer samen aan

tafel zaten bleken mijn klanten toch nog hun zorgen te hebben. Dezelfde zorgen als wij eigenlijk. Zorgen over hoe ze elke maand weer aan hun omzet moesten komen. En dan het liefst zonder het verplichte nummer van het aflopen van talloze netwerkborrels en acquisitiegesprekken. Tja, dat probleem herkende ik wel.”


Groeipijnen

Bart vervolgt: “Mijn team was ondertussen ook aardig gegroeid. Dat betekende meer expertise in huis, maar ook meer verantwoordelijkheden voor mijzelf. Elke maand moesten de bakjes wel weer vol met werk. Die druk was soms killing. Wat me veel energie gaf, was de relatie met mijn klanten. Die bleven ons vrijwel allemaal trouw en keerde met regelmaat weer terug voor goed advies en nieuw werk. Ook het enthousiasme en de creativiteit van mijn team gaven vaak een boost aan mijn

dag. Maar los daarvan: het werk moet er wel elke dag weer liggen.”


Trouw aan jezelf blijven

Bart is iemand die buiten zijn werk de knop goed om kan zetten voor wat gezelligheid. Mensen die hem kennen, zullen het je zeggen: “Met Bart is het nooit saai”. Toch waren er ook nachten vol gepieker. Een creatief brein staat immers nooit stil. Dat kan helpend zijn, maar soms ook vermoeiend. Bart vertelt: “Ik had het gevoel dat het anders moest, maar was zoekende in het hoe dan. Ik wilde groeien en continu verbeteren, maar wilde daarbij wel 100% trouw blijven aan mezelf. Achteraf gezien is uiteindelijk mijn grootste drijfveer, het willen leveren van de hoogste kwaliteit aan mijn klanten, de motor geweest voor verandering. Ik stelde mezelf de vraag: “Communicatie is voor bedrijven een doorlopend proces. Als wij helpend willen zijn in dat hele proces wat is daar dan voor nodig?”.


Inzicht

Bart realiseerde zich dat er een uitbreiding nodig was van de diensten van Explose. Zo kon hij zijn klanten nog beter helpen met het realiseren van hun groeidoelstellingen. Hij vertelt: “We merkten aan tafel dat veel ondernemers zoekende waren als het gaat om marketing en communicatie. Ze hadden behoefte aan een goed plan. En ze wilden graag gebruik maken van de mogelijkheden van online marketing, maar ze wisten niet precies hoe. We hebben toen twee diensten aan ons aanbod toegevoegd: (Groei)Strategie en Online marketing. Eind 2019 kwam Chris Vermeulen aan boord bij Explose. Hij helpt onze klanten als strategisch groeiadviseur. Hij maakt samen met hen plannen waarin ‘zorgeloos groeien’ centraal staat. Naast een verdiepingsslag op strategisch vlak moesten we ook extra investeren op het online vlak. In 2020 hebben we Robin, een strategisch online marketeer, in ons team verwelkomd.


Een team vol experts

Door ons team op deze manier uit te breiden kwamen we in de goede flow. En wat nog belangrijker is: we kunnen onze klanten nu veel beter helpen bij het bereiken van hun (groei) doelstellingen. We hebben alles in huis wat daarvoor nodig is. Onze klanten zijn ook erg enthousiast. Waar vind je nu grafische ontwerpers die ook jouw website maken? Of marketeers die na de branding voor jouw bedrijf ook nog de teksten voor je brochure schrijven? In ons team zitten mensen die meerdere expertises beheersen. Zo is Kim marketeer én copywriter. Onze art director Marko is naast grafisch ontwerper ook

webspecialist. En Nick is een kei in video en beeldbewerking maar ook een erg bedreven ontwerper. Die dubbele expertise van mensen en daarbij ons breed aanbod van diensten, dat is een meerwaarde die je bijna nergens anders vindt. Daar zijn we vrij uniek in.


Nieuwe tijden

We hebben na uitbreiding van ons dienstenpakket al veel mooie nieuwe klanten mogen verwelkomen. Daar hebben we een prettige samenwerking mee als partner in marketing en communicatie. Door het traject te starten met een groeigesprek zie je dat er veel doelgerichter gewerkt kan worden aan het realiseren van doelstellingen. Tijdens een groeisessie krijgen we samen helder waar de ondernemer staat, waar hij naartoe wil en hoe de weg daarnaartoe er uit ziet. In een strategisch plan wordt duidelijk welke acties op gebied van marketing en communicatie worden ingezet. Elke actie is gekoppeld aan doelen. Dat werkt. Naast strategie verzorgen we nog steeds de branding voor bedrijven. Dat blijft onze core business, we zijn er ijzersterk in. Ook ontwerpen en realiseren we elke denkbare offline en online communicatietool voor onze klanten. Alles wat nodig is voor het realiseren van hun (groei)doelstellingen. Door de inzet van online marketing zorgen we vervolgens dat de communicatie van de klant op het juiste moment, bij de juiste doelgroep, in beeld komt. Veel is meetbaar en door te optimaliseren sturen we steeds meer richting einddoel. Wat ondernemers prettig vinden is dat ze bij Explose alles op communicatievlak onder één dak vinden. Als je één partij hebt waar ze jou en je bedrijf door en door kennen dan brengt dat veel rust en meerwaarde.”


Klaar voor de toekomst

“Op naar de volgende 20 jaar dus?”, vragen we Bart. Hij lacht even. “Ik ben een positief mens en een keiharde werker die niet snel opgeeft, dus ik zie mezelf nog zeker wel een tiental jaren in dit vak meedraaien. Ik moet daarbij opmerken dat Explose een transformatie heeft doorgemaakt de laatste jaren, maar dat ik die persoonlijk ook heb doorgemaakt. Misschien speelt het laatste jaar daarbij ook wel een rol. We hebben allemaal wat meer tijd gekregen om na te denken over waar we nu écht gelukkig van worden. Ik ben erachter gekomen dat het mij een gelukkiger mens maakt als ik meer tijd in mijn agenda en hoofd vrij kan maken voor mijn klanten en relaties. Gewoon weer eens een keer spontaan binnenlopen voor een praatje bij een goede kop koffie. Die echte contacten, dat is waar ik als mens gelukkig van word. Ik kijk ernaar uit en ik ben er klaar voor. Explose en ik zijn klaar voor een mooie toekomst.





Chris

Strategisch adviseur

Brengt graag in beeld waar ondernemers nu staan en waar ze naar toe willen. Chris ervaart een boost als hij na slim denkwerk zijn klanten kan verrassen met een sterk plan richting groei. Daarnaast is hij specialist op het gebied van online marketing.


Bart

Eigenaar

Bart zit graag met ondernemers aan tafel voor een goed gesprek. Hij voelt een boost als hij zijn klanten kan verrassen met goed werk dat hen helpt bij het realiseren van hun (groei)doelstellingen. Bart is bevlogen en vol passie over zijn vak.


Marko

Art director

Marko vindt het prachtig dat elke klant weer een nieuw verhaal met zich meebrengt. De boost ontstaat als hij een ontwerp of website heeft gemaakt die indruk maakt op zijn klanten en die daarnaast ook nog naadloos aansluit bij de behoeften van de doelgroep.


Kim

Communicatiespecialist

Kim is een kei in het achterhalen van de essentie van merken. Als marketeer & tekstschrijver geeft ze invulling aan de branding van organisaties en vertaalt deze vervolgens ook nog in communicatie met daadkracht. Dat geeft een boost aan haar dag.


Robin

Strategisch marketeer

Robin ontwikkelt graag online strategieën en bouwt graag aan geautomatiseerde processen waarmee de juiste doelgroepen kunnen worden bereikt. Een persoonlijke en

optimale klantbeleving staan daarbij centraal. Hij voelt een boost wanneer hij scoort voor zijn klanten.


Nick

Grafisch vormgever

Nick is een conceptuele denker en krijgt een boost van het creëren van sterke ontwerpen met een eigen verhaal. Hij blijft graag op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Naast het verzorgen van design en creatie maakt hij ook graag

opvallende content voor klanten.