top of page

Stichting Valkenswaard Marketing en Explose werken samen aan een herkenbare identiteit


Foto v.l.n.r. Bart Koolen (Explose) Cor Driessen (Valkenswaard Marketing)

Over het op de kaart zetten van de gemeente Valkenswaard


Valkenswaard is een bruisende, groene gemeente waar bezoekers en inwoners relaxed kunnen genieten van gezelligheid in het centrumgebied en van de prachtige natuur in het buitengebied. Bovendien is er genoeg te doen. Elk seizoen staan er weer tal van evenementen en activiteiten op het programma. Voor elk wat wils. Stichting Valkenswaard Marketing (SVM) wil al het mooie van de gemeente zichtbaar maken. Zo is onlangs in samenwerking met de lokale VVV en Stichting Centrummanagement Valkenswaard de nieuwe website www.vistivalkenswaard.nl gelanceerd vol informatie en wetenswaardigheden. Ook de gemeente werkte mee, hun evenementencoördinator zorgt voor het up to date houden van het evenementenaanbod op de site. Naast deze nieuwe website heeft SVM dit jaar samen met marketing- en communicatiebureau Explose een herkenbare identiteit ontwikkeld voor de communicatie omtrent alle evenementen en activiteiten in. Explose creëerde een concept waarbinnen de thema’s Voorjaar, Najaar en Winter ieder een eigen gezicht kregen. Een mooie kapstok voor de promotie en berichtgeving rondom de activiteiten in Valkenswaard.


Bart Koolen van Explose vertelt: ‘Valkenswaard is een plek voor levensgenieters. Er is altijd wel iets te doen in de gemeente. In oktober 2018 zijn we gestart met het maken van een kapstok voor de communicatie rondom de aangeboden activiteiten en evenementen in de winterperiode. We hebben daarbij het bestaande logo en de styleguide van Gemeente Valkenswaard als uitgangspunt genomen. Voor het winterthema hebben we als eerste de identiteit ‘Valkenswaard O’Nice’ neergezet. De nieuwe identiteit kwam in allerlei communicatieuitingen terug. Online maar ook fysiek door het hele centrumgebied. In 2019 hebben we voor het thema voorjaar de identiteit ‘Valkenswaard Springlevend’ ontwikkeld. Vervolgens maakten we recent voor het thema najaar de identiteit ‘Kleurrijk Valkenswaard’ en was de cirkel rond. Binnen elke uitwerking stond de bladvorm uit de oorspronkelijke huisstijl van de Gemeente Valkenswaard centraal. Zo ontstaat eenheid en dus herkenbaarheid in identiteit.‘


Thema Voorjaar

Explore

Cor Driessen van SVM vult aan: ‘Valkenswaard heeft enorm veel te bieden. Wij brengen dat graag onder de aandacht bij het publiek. In het verleden gebruikten we daar diverse middelen en kanalen voor. Soms leidde dat wel eens tot versnippering in de communicatie. Om optimaal bereik te genereren met de communicatie die we zenden, zijn we gaan brainstormen over een uniforme, herkenbare aanpak. We hebben aardig wat uurtjes samen met Explose gebrainstormd. Uiteindelijk zijn we gekomen tot een opzet, waarbinnen het jaar in drie thema’s is opgedeeld die vervolgens ieder een eigen identiteit hebben gekregen. Onder elk thema kunnen vervolgens activiteiten en evenementen in Valkenswaard gecommuniceerd worden.’


Thema Najaar

Expose

Bart vult aan: ‘Ieder thema heeft zijn eigen huisstijl die door te voeren is in alle denkbare communicatieuitingen. Je vindt de logo’s terug op vlaggen bij de invalswegen, banniervlaggen in het winkelgebied, maar ook in online en offline communicatie. Bovendien transformeert het centrumgebied elke periode naar een nieuw thema. Zo hebben we tijdens ‘Valkenswaard Springlevend’ een originele winactie op touw gezet. Onder de naam ‘Maak de Match’ konden bezoekers en bewoners van Valkenswaard op speurtocht in het centrumgebied om foto’s van eigenaren of medewerkers van winkels en organisaties op hun wedstrijdformulier te matchen aan het juiste bedrijf. Explose verzorgde de communicatie rondom Maak de Match.’


Thema Winter

Explode

Cor sluit af: ‘Het team van Explose zit vol met creatieve ideeën en is dus een waardevolle sparringpartner voor ons. Bovendien bereiken we samen succes. Zo hebben een groot aantal mensen deelgenomen aan Maak de Match. Ondernemers ontmoeten de deelnemers in hun winkels en bedrijven, wat als zeer positief werd ervaren. Het zorgde voor verbinding, gezelligheid en activiteit. Zoals ik al zei: Valkenswaard heeft enorm veel te bieden. Samen met Explose hebben we een mooie kapstok gevonden om deze identiteit herkenbaar en uniform richting de markt te communiceren. Dat helpt ons bij het bereiken van ons doel: meer bezoekers naar Valkenswaard trekken en laten genieten van al het mooie dat we hier te bieden hebben.’


Ben jij benieuwd wat Explose voor jou kan betekenen? Neem dan contact met ons op. Je bent van harte welkom!

bottom of page