top of page

Het merkkompas: de basis voor jouw branding. Hoe bouw je aan een sterk merk?





Inside-out bouwen aan een sterk en authentiek merk: "Achter de deur van ieder bedrijf gaat een mooi verhaal schuil. Maak indruk met dat verhaal. Durf het te vertellen…"


Ik had laatst een boeiend gesprek met een ondernemer die ik al vele jaren ken. Hij heeft zijn sporen inmiddels ruimschoots verdiend met zijn onderneming. Een organisatie die op vele vlakken groei heeft gekend. Een verdubbeld personeelsbestand, de ontwikkeling van talloze nieuwe producten en uitbreiding van het aantal bedrijfslocaties. Het afgelopen jaar heeft uitdagingen met zich meegebracht, maar ze redden het samen goed vertelt hij mij.


Toch is er iets waar hij de laatste tijd steeds vaker mee bezig is. Het gaat om de website, of eigenlijk om dat wat ze als bedrijf vertellen op die website. Natuurlijk gaat het op hun website over hun producten en over hun bedrijf. Dat vindt hij belangrijk, maar toch mist er iets. Als ik hem vraag wat dat dan is, antwoordt hij: ‘Ik weet het niet precies. Er ontbreekt wat. Ik weet dat we als bedrijf bijzonder zijn om zoveel redenen. Maar je ziet, leest en voelt dat niet als je onze website bezoekt.’


Goed communiceren is zo makkelijk nog niet Zijn verhaal is herkenbaar voor mij. Een bedrijf succesvol runnen, is nog niet hetzelfde als succesvol bouwen aan je merk. Communicatie over je bedrijf gebeurt in de praktijk vaak door meerdere mensen. Ieder persoon communiceert met zijn eigen motieven en kennis over een deel van jouw bedrijf. Dat leidt tot versnippering, wat vervolgens een negatieve invloed heeft op het beeld dat van jouw organisatie ontstaat in de markt.


Hoe kun je als ondernemer nu zorgen dat de communicatie van jouw organisatie uniek, uniform, doeltreffend en authentiek is? Nou, daar zijn goede oplossingen voor. Een goede eerste stap is het maken en implementeren van een eigen merkkompas. Een merkkompas is een compact document waarin een aantal belangrijke onderdelen helder staan omschreven:


  • De merkovertuiging: Waarom doe je wat je doet als bedrijf?

  • De merkwaarden: Hoe doe je wat je doet als bedrijf? Waar sta je voor?

  • De merkbelofte: Wat is je belofte naar de markt?

Hoe helpt een merkkompas

De waarde van een merkkompas zit hem in het proces wat eraan vooraf gaat. Alle antwoorden op bovenstaande vragen worden namelijk opgehaald in de organisatie zelf. Zou je dat niet doen dan vorm je niet meer dan een lege luchtbel. En daar prikken jouw (toekomstige) klanten zo doorheen. Achter de deuren van bedrijven zitten nog altijd mensen en die mensen maken keuzes om te kopen en samenwerken met andere mensen. De kunst is dus om de essentie van jouw merk (en ja: jouw bedrijf is ook een merk) in woorden en beelden te vangen, te beschrijven en deze daarna consequent uit te (blijven) dragen.


Een merkkompas geeft richting aan iedereen die zich bezighoudt met interne én externe communicatie vanuit jouw bedrijf. Klinkt helpend? Laten we er een concreet voorbeeld bij pakken. Een organisatie die mij op dit vlak blijft inspireren is Coolblue. Hieronder zie je in één oogopslag de belangrijkste merkwaarden van Coolblue en hun belofte aan de markt.




De vijf merkwaarden beschrijven op authentieke wijze wat Coolblue bijzonder maakt en wat we van hen mogen verwachten. Niet alleen van de directie, nee van elke medewerker (en dat zijn er inmiddels een heleboel) die zich verbindt aan het bedrijf. Je ziet het terug op de werkvloer, in de inrichting, de verpakkingen, het wagen- en bakfietspark, de bedrijfskleding, binnen advertenties en eigenlijk in elke andere denkbare communicatie-uiting.


En we kunnen ondertussen gerust stellen dat het werkt: Coolblue groeit tegen de klippen omhoog. Maar wel volgens plan en, belangrijker nog, volgens hun eigen vertrouwde waarden en overtuigingen. Elke nieuwe medewerker leert deze waarden uit te ademen. Sterker nog: nieuwe medewerkers worden er op geselecteerd.


Samen bouwen aan een sterk merk

Een succesvolle organisatie bouw je dus op een succesvol merk. Een succesvol merk begint met een helder en authentiek merkkompas. Bij Explose helpen we ondernemers en hun organisaties bij het vormgeven van hun merkkompas. We verzamelen pareltjes in jouw bedrijf door interviews af te nemen met meerdere personen binnen de organisatie. We krijgen de rode lijn in die verhalen scherp en vertalen deze vervolgens in een aansprekend, uniek en helder verhaal.


In een compact document staan merkovertuiging, merkwaarden en merkbelofte inspirerend weergegeven. Dat document implementeren we vervolgens in jouw organisatie. In de processen en op de werkvloer. Het wordt gevoeld en gedragen door jouw mensen: binnen en buiten de organisatie. Zo bouw je aan jouw merk. En dus ook veel gemakkelijker aan die onderscheidende, opvallende website waar je naar op zoek was...


Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren met deze blog over de mogelijkheden van een merkkompas. Benieuwd? Of op zoek naar meer inspiratie of advies? Neem dan gerust contact met me op. Ik help je graag.


Groeten,

Kim Vermeulen


Communicatiespecialist

Branding Copywriting Marketing



Wil je hier meer over weten?


Neem dan contact met mij op:

040 20 10 747


Liever even videobellen?









bottom of page