Communiceren op social media? Bespaar je de moeite!




Linda leest de e-mail van haar collega Ruben. Het blogartikel dat hij geschreven heeft en de bijpassende visual die hij gekozen heeft, zijn goedgekeurd en mogen nu op social media geplaatst worden. Nu is zij aan de beurt om haar wekelijkse ‘rondje’ te doen.


Ze zal het bericht plaatsen op Facebook en dat even ‘Boosten’ . Dit is eigenlijk nog best wel te doen. Instagram is een stuk lastiger. Ze moet eerst de tekst en de visual van haar laptop op haar telefoon zien te krijgen en dan op het account van de zaak posten. Het is al een paar keer voorgekomen dat ze per ongeluk een zakelijk bericht op haar privé Instagram heeft gezet. Even scherp zijn dus. Twitter mag ze natuurlijk niet vergeten en het moet ook nog op Linkedin. Daarna moet ze nog inloggen op het persoonlijke account van de directeur en het ook nog via zijn netwerk delen om het bereik te vergroten. Pfff… wat een gedoe elke keer. Kan dat niet makkelijker? En wat leveren deze wekelijkse inspanningen het bedrijf eigenlijk op?


Een herkenbaar verhaal? We weten het allemaal: online communicatie is belangrijker dan ooit. Toch hebben bedrijven er soms moeite mee. Het bedenken van goede content is de eerste uitdaging. Het is belangrijk dat de content aansluit bij de belevingswereld van hun doelgroepen. Dat is best moeilijk. En als dat dan voor elkaar is, moet het bericht ook nog zoveel mogelijk bereik krijgen via zoveel mogelijk social media kanalen. En dat is veel werk. Elke week weer. Want hoewel social media platformen hun best doen om het zo gemakkelijk mogelijk te maken: het zijn het toch allemaal aparte eilandjes. Aparte kanalen waar je telkens op moet inloggen om jouw verhaal op hun manier te communiceren. Omdat het zo lastig is en zoveel werk is, beperken veel bedrijven zich tot slechts één of twee kanalen. En dat is jammer, want eigenlijk ‘moet’ je op elk van die kanalen zichtbaar zijn, omdat je doelgroepen ook op diverse kanalen aanwezig zijn.


Social media beheer is lastig. Dus doen we het maar niet. Of minder. Zo laten we veel kansen liggen. Dat is niet nodig. Er is namelijk een oplossing voor deze uitdaging: een Social Media Manager. Nieuw personeel? Nee, een online hulpmiddel dat makkelijk beheer van social media nu voor iedereen bereikbaar maakt. Er gaat een wereld van mogelijkheden voor je open.


All the things you did not know

Wist je dat het mogelijk is om vanuit één platform, in één keer, een bericht te posten op álle social media kanalen? Hoeveel tijd en gedoe scheelt dat alleen al! Je hoeft dus niet meer op elk kanaal apart in te loggen. En hoe fijn is het als je vanuit je laptop of computer rechtstreeks berichten kunt plaatsen op Instagram, zonder al dat gedoe via je smartphone? En wist je dat Google Mijn Bedrijf ook een omgeving heeft waar je social berichten kunt plaatsen? Een gemiste kans (bijvoorbeeld voor SEO) om hier geen gebruik van te maken. Je kunt dus via één tool (de Social Media Manager) omnipresent zijn met jouw bedrijf. Klinkt goed toch? Maar dat is nog niet alles…

In één keer klaar voor de hele maand Een Social Media Manager maakt het ook mogelijk om lekker vooruit te werken. Binnen dit platform kun je namelijk meerdere social berichten agenderen. Je kunt op die manier vooruit werken en elk gepland social bericht precies op de juiste dag en tijd in de tijdlijnen van je doelgroep laten verschijnen. Je kunt de inhoud uit je contentkalender zo makkelijk inplannen in de tijd. Dat scheelt een hoop werk, tijd en frustratie.


En dan? Hoe zit het dan met het beheren van de berichten? Want na het plaatsen wil je ook weten welke reacties er komen op jouw social media berichten. Het is inderdaad noodzakelijk dat je present bent binnen al die kanalen. Wat handig is, is dat je via een Social Media Manager vanuit één centrale plek ook de likes, comments en shares van jouw social posts kunt zien. En je kunt er ook meteen reageren op die comments (opmerkingen). Daarnaast kun je ‘luisteren’ wat er op social media over je bedrijf gezegd wordt, bijvoorbeeld met hashtags of @mentions.


Een centraal dashboard voor alle social media kanalen

Bij Explose gebruiken we de Explose Social Media Manager. Met deze tool beheren we de social media van onze klanten. We plaatsen berichten en beheren alle social media platforms vanuit één centraal dashboard. Het dashboard geeft ook inzichten door bijvoorbeeld analytics en rapportages. Zo meten en optimaliseren we dagelijks. Dat bespaart veel tijd en moeite. Maar dat is niet het grootste voordeel van deze slimme software. Het grootste voordeel is de professionalisering van je social media beheer. Je kunt stoppen met de oude aanpak, die veel tijd en moeite kostte, maar te weinig rendement opleverde. Deze nieuwe aanpak maakt het mogelijk om je social media beheer naar een next level te brengen: professioneel, geagendeerd in de tijd en met rendement. Onze klanten kunnen deze tool zelf gebruiken, maar we hebben ook veel klanten die ervoor kiezen om hun social media beheer aan ons uit te besteden. Het is allemaal mogelijk.


Duur? Nee. We durven zelfs te stellen dat door de inzet van deze tool je al snel geld bespaart. De maandelijkse kosten voor de tool zijn te overzien en doordat je met minder tijd en moeite op meer kanalen kunt communiceren, verdien je de investering al snel terug.

Met de Explose Social Media Manager kun je vanuit één centrale plek:


· Berichten schrijven en daar visuals bij plaatsen (afbeelding en/of video)

· Berichten optimaliseren per social kanaal

· Berichten agenderen

· Likes, comments en shares zien

· Reageren op comments

· Gesprekken voeren via Facebook Messenger

· Reviews monitoren en erop reageren

· Hashtags en @mentions monitoren

· Analytics & rapportages per kanaal


En dat alles op de volgende kanalen:


· Twitter profiel

· Instagram (bedrijfs)profiel

· Facebook Pagina

· Facebook Groep

· LinkedIn bedrijfspagina

· LinkedIn persoonlijk profiel

· Google Mijn Bedrijf listing


Benieuwd naar de voordelen van een Social Media Manager voor jouw organisatie? Neem dan gerust contact op mij! Dat kan door mij te mailen op r.trum@explose.nl of door te bellen naar 040 20 10 747. Liever een gesprek face-to-face? Ook dat kan heel makkelijk door via onze website een zoomgesprek in te plannen met mij. Daarnaast is het ook mogelijk een afspraak (volgens de richtlijnen van het RIVM) in te plannen bij ons op kantoor. Ik vertel je graag meer over de mogelijkheden van de Explose Social Media Manager.


Groeten,

Robin Trum


Strategisch marketeer

Online marketing Marketing automation Customer journey



Wil je hier meer over weten?


Neem dan contact met mij op:

r.trum@explose.nl

040 20 10 747


Liever even videobellen?

Plan een zoomgesprek









Logo-Explose-wit.png

explore

expose

explode

Boost your business

John F Kennedylaan 23, 5555 XC Valkenswaard  I  040 20 10 747

© 2001-2021 Explose