top of page

Een succesvolle vertaling van een uniek concept in een heldere boodschap


Over hoe de merkboeken van Explose richting geven aan effectieve communicatie.


Zo’n 13 jaar geleden begon Lesley Harks in Geldrop, in een garage van het sportcentrum van haar vader, een fysiotherapiepraktijk. In 2012 is Lesley vervolgens samen gaan werken met fysiotherapeut Johan Tinnemans. Zij kenden elkaar van hun sportopleiding. Door de succesvolle samenwerking groeide het bedrijf uit tot een volwaardige, innovatieve praktijk. Voor 2017 stond er een verhuizing op de agenda. Ook wilde Lesley en Johan het moment aangrijpen om na te denken over een nieuwe naam en een duidelijke herkenbare positionering. Lesley: ‘Het is goed geweest om samen een proces te lopen, waarbij je eerst naar binnen kijkt en vervolgens je waarden vertaalt in de communicatie richting buitenwereld. Ons eigen verhaal hadden we op een gegeven moment helder op papier. Toen zochten we een bureau dat ons verhaal kon vertalen in een goed concept met een heldere boodschap. Dat bleek nog niet zo makkelijk. We vonden geen partij die het voor elkaar kreeg. Tot we aan tafel zaten bij marketing- en communicatiebureau Explose. Toen vielen alle puzzelstukjes op hun plaats’.


Explose kreeg de opdracht om een nieuwe huisstijl te ontwikkelen, waarin het bijzondere van het beweegconcept van Laan 7 herkenbaar naar voren kwam. Kim van Explose vertelt: ‘Lesley en Johan vroegen ons om een concept en daarnaast ook om advies en richting op communicatievlak. Wij hebben hen toen vertelt over onze merkboeken: de blauwdruk voor bedrijven, op maat gemaakt, waarin richtlijnen voor elke vorm van communicatie staan. Inclusief richtlijnen voor copywriting en beeldgebruik. Dat was precies waar behoefte aan was. We hebben dus voor Laan 7 een concept, boodschap, huisstijl en merkboek gecreëerd. Van logo tot merkwaarden, positionering en merkbelofte, je vindt het allemaal verzameld in het merkboek van Laan 7’.


Aandacht voor bewegen

Explose vertaalde de USP’s van Laan 7 in vier pijlers: bewegen, coaching, herstel en plezier. Dankzij een intensieve explorefase met de klanten werd de merkessentie helder: alles wat het team van Laan 7 doet, met en voor haar cliënten, personeel en partners, doet zij met oprechte, warme aandacht. Laan 7 werkt vanuit een totaalbenadering met aandacht voor body én mind. Op deze manier ontstond de pay-off ‘Aandacht voor bewegen’. Bovendien kan deze pay-off mooi doorvertaald worden naar de pijlers van Laan 7. Aandacht voor voor herstel, aandacht voor plezier, aandacht voor jou. Johan: ‘We zijn heel blij met de huisstijl en het merkboek. In de praktijk bespaart het merkboek ons al veel energie en kosten op communicatievlak. We kunnen namelijk verwijzen naar het merkboek: daar staat het antwoord in op elke communicatievraag’.


Vertel het verhaal van de klant

Explose staat voor de drie fasen: explore - expose - explode. In de explorefase komt de klant aan het woord. Het team van Explose geeft vervolgens communicatiekracht aan het verhaal van de klant richting de markt. Mensen zijn geïnteresseerd in echte verhalen. Door vervolgens de koppeling te maken met de behoeften van de doelgroep volgt succes als vanzelf.


Gezien worden

In de exposefase betreedt de klant het podium om de boodschap te delen met het publiek. Met een nieuwe identiteit presenteert Laan 7 zich richting markt als hét vernieuwende beweegcentrum voor Geldrop en omstreken, waar bewegen altijd positief is. Met de nieuwe huisstijl en boodschap betreedt Laan 7 het podium om hun verhaal te delen. Een succesverhaal dat jong en oud aanspoort om zich aan te melden bij Laan 7 om daar met plezier samen te bewegen en/of te werken aan herstel. Mensen delen mooie verhalen en zo vergroot het bereik zich razendsnel. Een waar succesverhaal dus. En dan hebben we het niet alleen over verkoopcijfers en naamsbekendheid. In de essentie gaat het om het gevoel van successen delen.


bottom of page