top of page

Explose en Good Light Group brengen inspirerende boodschap over licht


Explose en Good Light Group brengen inspirerende boodschap over licht
Foto v.l.n.r. Bart Koolen en Roy van Hoek (Explose) Bruno Smets en Jan Denneman (Good Light Group)

Van ‘science based’ naar ‘marketing based’ communicatie


Good Light Group (GLG) is een non-profit organisatie met grote ambities. Ze hebben zich als doel gesteld dat in 2025 wereldwijd 1 miljoen mensen kennis hebben genomen van de positieve effecten van ‘goed licht’ op lichaam en geest. Ook willen ze bereiken dat minimaal 100.000 mensen wereldwijd leven, werken en leren in gebouwen met goed licht. Good Light Group vraagt marketing- en communicatiebureau Explose als partner in communicatie om zo hun doelen te bereiken. Explose begint met de creatie van een sterke, herkenbare identiteit. Ook maken ze een inspirerend concept waar Good Light Group de markt mee kan betreden. Het concept is gebaseerd op de boodschap die Explose voor hen creëerde: ‘Happy people need good light’. Een positieve vertaalslag van dat wat de wetenschap al jaren probeert te communiceren, namelijk dat ‘good light’ ervoor zorgt dat je je goed voelt, dat je meer energie hebt, dat je beter leert en nog tal van andere voordelen.


Jan Denneman van GLG vertelt: ‘We proberen vanuit de wetenschap inderdaad al jaren de wereld te informeren over de enorme invloed die goed licht kan hebben op het leven van mensen. Wat goed licht is? Goed licht is licht met gunstige effecten op het lichaam en de geest van mensen. Je kunt denken aan natuurlijk daglicht, maar ook aan elektrisch licht binnen in gebouwen dat aan bepaalde voorwaarden voldoet. Bovendien is het erg belangrijk dat we als mens het juiste licht op de juiste tijd krijgen. Eigenlijk is goed licht het licht dat daglicht, zo effectief als mogelijk, imiteert. Door de tijd heen zijn we als mensen steeds meer binnen gaan leven. Als gevolg hiervan komen we niet meer aan onze dagelijkse benodigde dosis licht. Op dit moment leeft en werkt een groot gedeelte van de wereldbevolking in biologische duisternis. Dat leidt tot onnodige problemen. Terwijl de oplossing al lang voor handen is. Wij van Good Light Group willen mensen positief nieuws brengen en helpen door te vertellen hoe je kunt leven, werken en leren in goed licht. Explose helpt ons door onze boodschap te vertalen in een aantrekkelijke boodschap die de markt begrijpt en inspireert. We geloven dat we met deze aanpak onze doelen kunnen bereiken’.




Explore

Bart vervolgt: ’We zijn begonnen met onze explorefase. Jan en zijn team zijn heel bevlogen over dit thema. We hebben dus eerst goed geluisterd naar hun verhaal. Ook hebben we ingezoomd op de probleemstelling. Hoe kan het dat de wetenschap het keiharde bewijs al heeft geleverd over het belang van goed licht en dat de markt toch achterblijft als het gaat om het veranderen van gewoontes? We constateerden dat het probleem deels juist zit in dat wetenschappelijke karakter. Mensen nemen de informatie tot zich, maar worden niet geactiveerd tot een nieuwe movement: die van goed licht voor elk mens, in elke situatie en op elk moment. We zijn aan de slag gegaan met een aanpak die we baseren op marketingprincipes in plaats van een aanpak die science based is. De fase van feiten delen is voldoende aan bod geweest. Nu gaan we raken, motiveren en activeren.’


Expose

Jan vervolgt: ‘We hebben Explose de opdracht gegeven een identiteit te ontwikkelen die representatief is voor de waarden van onze foundation. We zijn bijzonder blij met het resultaat. Het logo weerspiegelt ons verhaal over licht. Naast een logo creëerde Explose ook een slogan die we wereldwijd in kunnen zetten. De boodschap is versimpelt naar de boodschap dat mensen, om gelukkig te leven, goed licht nodig hebben. Ook de communicatielijn met positieve beelden van mensen versterkt de boodschap over het belang van goed licht. Deze boodschap is vervolgens door Explose vertaald naar allerlei communicatemiddelen, waarmee we de markt kunnen bewerken. Denk aan een website, flyers, presentaties, gimmicks en meer.’


Explode

Roy van Explose vult aan: ‘Het is een fijne samenwerking. Zo hebben we samen met GLG een presentatie gemaakt die recent al op een grote Europese conferentie is getoond. Ook zijn we bezig met communicatietools voor de Aziatische markt. Wij willen zorgen dat Jan en zijn team succesvol zijn in communicatie.’ Jan sluit af: ‘Ons verhaal wordt erg goed ontvangen in de markt. Het spreekt aan merken we. Dat stemt ons tevreden. Bovendien zijn we erg blij met een partner zoals Explose. Zij helpen ons met hun expertise om onze doelen te halen in 2025: goed licht voor zoveel mogelijk mensen, daar gaan we voor!’


Ben jij benieuwd wat Explose voor jou kan betekenen? Neem dan contact met ons op. Je bent van harte welkom!

bottom of page